DEFINISI KEMAHIRAN
BERFIKIR
·
Edward de Bono (1990) mendefinisikan berfikir sebagai satu
proses yang kompleks yang berlaku dalam minda seseorang apabila orang itu
menerokai pengalamannya secara terperinci untuk mencapai sesuatu tujuan. Tujuan
yang dimaksudkan itu mungkin untuk pemahaman, memberi makna sesuatu, menilai
sesuatu, membuat keputusan atau menyelesaikan masalah.
·
Presseisen (1987) mengandaikan pemikiran sebagai
aktiviti mental di mana pengetahuan diperoleh dan diolah melalui proses penaakulan.
·
Ruggerio (1988) sependapat dengan kenyataan di atas
tetapi menambah bahawa proses pemikiran mesti ada tujuan atau matlamat.
Individu juga perlu mempunyai keupayaan untuk mengawal proses berkenaan.
·
Chaffee (1988) mendefinisikan pemikiran sebagai
aktiviti mental yang mempunyai tujuan yang tersusun serta melibatkan individu
meneliti pemikiran sendiri dan pemikiran orang lain.
·
Swartz (1989) menekankan bahawa kebolehan berfikir
dengan berkesan dalam sesuatu bidang pengkhususan akan terhalang jika
pengetahuan individu terhad. Pemikiran memerlukan kebolehan mencari maklumat
yang ada dalam ingatan dan menyepadukannya dengan maklumat baru. Proses ASIMILASI dan AKOMODASI terlibat dalam
keseimbangan (EQUILIBRIUM) memperoleh
pengetahuan (Piaget, 1952)
KOMPONEN KEMAHIRAN BERFIKIR
·
Berdasarkan model yang dikemukakan oleh Pusat Perkembangan
Kurikulum (PPK) dan Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Kemahiran Berfikir
mengandungi komponen-komponen berikut:
(a)
Pemikiran kritis
(b)
Pemikiran kreatif
(c)
Menyelesaikan masalah
(d)
Membuat keputusan
(e)
Kemahiran belajar
·
Kemahiran Berfikir yang dikenal pasti untuk diberi penekanan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran menurut Kementerian Pendidikan
Malaysia adalah seperti berikut:
(a)
membanding dan membeza;
(b)
membuat ramalan;
(c)
menerangkan sebab;
(d)
mengkategori;
(e)
mencetuskan idea;
(f)
menentukan sumber yang dipercayai
(g)
menghasilkan metafora;
(h)
menghasilkan analogi;
(i)
mengusul periksa andaian;
(j)
menentukan bahagian-bahagian kecil dan keseluruhan;
(k)
membuat inferens;
(l)
membuat keputusan;
(m)
menyelesaikan masalah.
·
Antara model pengajaran yang menekankan Kemahiran Berfikir
dalam akalangan
pelajar
adalah seperti berikut:
(a)
Perkenalkan isi kandungan dan proses berfikir;
(b) Berfikir secara aktif : pelajar
berfikir secara aktif dengan menggunakan alat pengurusan berfikir;
(c) Berfikir tentang proses berfikir :
pelajar disoal tentang proses berfikir yang telah dilakukan oleh mereka;
(d)
Kukuhkan kemahiran dengan latihan tambahan;
(e)
Aplikasikan kemahiran dalam situasi harian.
Takrifan berfikir yang sesuai dengan konsep kemahiran berfikir masih
menjadi pokok perbincangan yang hebat (Som dan Mohd Dahalan,1998). Antara
takrifan berfikir yang dikemukakan oleh beberapa orang pakar dalam bidang
kemahiran berfikir ialah Azizi et al.(2005), mentakrifkan pemikiran sebagai
suatu proses minda yang bertujuan mencari makna dan pemahaman pada suatu
perkara, meneroka pelbagai kemungkinan idea ataupun hujah, membuat keputusan,
menyelesaikan masalah dan seterusnya membuat refleksi.
Pemikiran ialah proses menggunakan minda untuk mencari makna dan
pemahaman terhadap sesuatu, menerokai pelbagai kemungkinan idea atau ciptaan
dan membuat pertimbangan yang wajar, bagi membuat keputusan dan menyelesaikan
masalah dan seterusnya membuat refleksi dan metakognitif terhadap proses yang
dialami (Som dan Mohd Dahalan, 1998)
No comments:
Post a Comment