TAJUK


web stats

Saturday, April 11, 2015

KONSEP PEMIKIRAN KRITIS DAN KREATIF








KONSEP PEMIKIRAN KRITIS
·         Bell (1996) menyatakan bahawa kemahiran berfikir secara kritis sebagai membuat keputusan tentang apa yang dipercayai dan merupakan langkah yang berhati- hati dlaam membuat penilaian terhadap bukti- bukti dan hujah- hujah semasa berkomunikasi. Menurut beliau, berfikir secara kritis bukan hanya memberi fokus untuk membuat kritikan yang negatif tetapi digunakan untuk membuat keputusan berdasarkan apa yang dipercayai dan munasabah.
·         Dewey (1933) menerangkan bahawa pemikiran kritis sebagai “reflective thinking” iaitu memikir secara mendalam dan menggunakan fakta- fakta yang sedia ada untuk mencadangkan fakta- fakta lain supaya mendapat fakta- fakta baru untuk mengukuhkan fakta- fakta yang sedia ada.
·         Bloom (1956) menyatakan bahawa ‘penilaian’ boleh dianggap sebagai pemikiran kritis yang melibatkan sebagai pemikiran kritis yang melibatkan idea, objek dan peristiwa yag cuba diperolehi melalui pemilihan kriteria terteentu. Hal ini jelas terdapat dalam tiga peringkat terakhir hierarki taksonomi iaitu peringkat analisis, peringkat sintesis dan peringkat penilaian.
·         Ennis (1985) mendefinisikan pemikiran kritis sebagai membuat penetapan sama ada sesuatu perkara itu boleh dipercayai atau sebaliknya. Pemikiran kritis menggalakkan individu menganalisa sesuatu penyataan dengan berhati-hati, mencari pengesahan bukti sebelum membuat keputusan.
·         Scriven dan Paul (2004)pula mentakrifkan pemikiran kritis sebagai suatu proses pemikiran tentang apa jua perkara, isi kandungan atau masalah di mana pemikir meningkatkan mutu pemikirannya dan menetapkan piawaian secara intelektual ke atas pemikiran mereka. Pemikiran kritis merupakan proses intelektual secara berdisiplin,aktif dan berkemahiran dalam mengkonsepsi, mengaplikasi, menganalisa, mensintesis atau menilai maklumat yang diperolehi atau dibentuk hasil daripada pemerhatian, pengalaman, refleksi, penaakulan, atau komunikasi sebagai panduan kepada kepercayaan dan tindakan. Pemikiran kritis mempunyai nilai intelektual secara menyeluruh.
·         Menurut Som dan Mohd Dahalan (1998), kemahiran berfikir secara kritis ialah kecekapan dan keupayaan menggunakan minda untuk menilai kemunasabahan atau kewajaran sesuatu idea, meneliti kebernasan, kebaikan, kelemahan sesuatu hujah dan membuat pertimbangan yang wajar dengan menggunakan alasan dan bukti yang munasabah. Pemikiran kritis juga merupakan pembelajaran aktif berkenaan pengamatan dan maklumat yang digunakan sebagai panduan untuk menilai dan bertindak, pemikiran refleksi yang memberikan fahaman baru, pentafsiran pengetahuan berasaskan pemerhatian dan penilaian, satu usaha untuk memahami pengetahuan berasaskan bukti dan penaakulan, serta satu cara penilaian yang menuntut pemikir mengawal pemikirannya (metakognitif) (Azizi, Noordin dan Zurihanmi, 2005)
·         Pemikiran ini juga boleh dirujuk sebagai suatu bentuk pemikiran reflektif.Menurut Som dan Mohd Dahalan (1998), pemikiran kritis merupakan satu domain pemikiran yang lebih menekankan penggunaan hemisfera otak kiri (HOKI). Antara fungsi HOKI adalah untuk pemikiran berbentuk logik, analisis, urutan, bahasa, Matematik dan linear. Pemikiran kritis ini penting dalam kehidupan seharian kerana dengan menguasai kemahiran ini, kita boleh mengumpulkan seberapa banyak maklumat dan menilai betul atau salah sesuatu idea itu dan kita boleh membuat tindakan atau pilihan yang lebih tepat. Kemahiran Berfikir Kritis juga dapat membantu meningkatkan kefahaman, kejelasan dan keupayaan kita menggunakan maklumat dengan berkesan di samping membuat pertimbangan yang rasional.

Ciri- ciri Pemikiran Kritis

Pemikiran kritis adalah merupakan asas kepada kecemerlangan dan merupakan perkara yang amat penting di dalam persaingan sains dan teknologi pada masa kini. Oleh itu seseorang yang memiliki ciri- ciri pemikiran kritis amat diperlukan bagi memajukan sesebuah negara.
Terdapat beberapa ciri- ciri pemikiran kritis yang dikenal pasti adalah seperti berikut:

Menurut Mohd Nashuha (1999), seseorang yang berfikir secara kritis
mempunyai ciri-ciri seperti berikut:

i)                    Reaktif
Seseorang yang berfikiran kritis akan sentiasa peka kepada perkembangan yang berlaku di sekitarnya.Hal ini diikuti dengan gerak balas yang positif dan bersifat segera. Buah fikiran selalunya datang setelah melihat sesuatu peristiwa berlaku. Selalunya sifat reaktif ini ditunjukkan dengan perlakuan seperti suka membuat ulasan, komen dan kritikan terhadap sesuatu peristiwa yang berlaku.Selalunya sifat reaktif ini ditunjukkan dengan perlakuan seperti suka membuat ulasan, komen dan kritikan terhadap sesuatu peristiwa yang berlaku.
ii)                  Menilai
Berfikir secara kritis juga menuntut kita supaya sentiasa membuat penilaian terhadap sesuatu perkara. Penilaian dibuat dari sudut kebaikan dan keburukan yang bakal diterima dari setiap tindakan yang dibuat. Biasanya penilaian adalah berdasarkan nilai yang mereka jadikan panduan hidup, seperti nilai agama bagi mereka yang beragama, manakala yang tidak beragama menggunakan nilai moral
sebagai landasan. Perkara- perkara yang menjadi fokus utama penilaian adalah seperti berikut:
a) Apa yang baik?
b) Apa yang salah?
c) Apa yang buruk?
d) Apa yang hina?
e) Apa yang halal?
f)Apa yang haram?


iii)                Meneliti idea dengan fakta yang telah diketahui
Setiap idea yang dicetuskan lazimnya mempunyai asas, fakta dan alasan yang munasabah. Fakta, alasan  dan asas tersebut bergantung kepada pengetahuan sedia  ada dan pengalaman seseorang. Setiap idea akan diteliti dengan fakta- fakta yang telah diketahuinya sebelum dizahirkan dan seterusnya dilaksanakan. Menurut Scriven dan Paul (2004), ciri- ciri pemikir kritis adalah seperti berikut:
a)       Berupaya menimbulkan persoalan dan masalah yang penting, dan merumuskan persolan dan masalah tersebut dengan jelas dan tepat.
b)      Berupaya mengumpul dan menilai maklumat yang berkaitan, menggunakan idea yang abstrak untuk menterjemahkannya secara berkesan untuk membuat kesimpulan dan penyelesaian yang munasabah


KONSEP PEMIKIRAN KREATIF
·         Phillips (1996) dan Phillips (1997) menyatakan bahawa pemikiran kreatif melibatkan penghasilan sesuatu seperti lukisan, sajak, teori, saintifik, iklan yang inovatif, jenaka yang luar biasa dan melibatkan juga keberanian yang mencabar strategi yang lazim digunakan iaitu kebolehan melihat sesuatu daripada sudut yang berlainan.
·         Menurut Mok Soon Sang (2011), kreatif membawa maksud penghasilan idea, aktiviti dan benda yang baru.  Pemikiran kreatif merupakan pemikiran yang berupaya memikir apa yang belum difikir oleh orang lain untuk menyelesaikan masalah. Ia juga adalah kebolehan mengeluarkan pelbagai penyelesaian yang luas terhadap sesuatu masalah. Hasil pemikiran mempunyai sifat yang tersendiri dan prosedur pemikiran tidak tetap serta tidak dapat diramalkan. Pemikiran kreatif juga sebagai operasi berfikir yang dapat mengembangkan idea, hasil, metafora, analogi dan definisi atau merekacipa sesuatu yang baru. Melalui pemikiran kreatif, pelbagai kemungkinan penyelesaian dapat dihasilkan untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. 
·         Terdapat beberapa ciri pemikiran kreatif yang dapat ditunjukkan. Ciri utama adalah keberanian. Keberanian ini adalah untuk menjanakan idea yang pelbagai dan baru tanpa dikongkong oleh idea lama. Oleh yang demikian, seseorang yang mempunyai pemikiran kreatif juga berfikiran terbuka dan sanggup menanggung risiko dan kritikan orang lain. Biasanya usahawa, peniaga yang mempunyai ciri keberaniaan dalam menceburi bidang perniagaan mereka.
·          imaginasi juga merupakan salah satu ciri pemikiran kreatif. Pemikiran kreatif mengandungi ciri imaginasi yang mencapah serta kemahiran sintesis untuk mencantum idea-idea yang sedia ada agar menjadi idea atau hasilan yang baru. Kebolehan mengeluarkan pelbagai jenis idea dan berpandangan jauh serta sentiasa melangkah ke hadapan. Seseorang yang mempunyai pemikiran kreatif juga dapat mengembangkan idea dengan cepat dan berkesan. Perkembangan idea ini dapat menyediakan pelbagai alternatif yang baru terutamanya dalam menyelesaiakan sesuatu masalah. Kebolehan dalam meninjau sesuatu masalah dari beberapa sudut dan tidak tetap pada satu cara penyelesaian sahaja.
·         Menurut Wallas G (1962), pemikiran kreatif berlaku dalam beberapa proses mental dan dapat dibahagikan kepada empat peringkat iaitu penyediaan, pengeraman, ilham dan pengesahan. Dalam peringkat penyediaan, ia bermula dari masa melakukan hingga hasil permulaan pemikiran yang sebenar. Proses ini perlu mengambil masa yang lama sekiranya terdapat halangan sebaliknya tidak mengambil masa yang panjang jika berlaku lonjakan kreatif. Walaubagaimanapun, peringkat ini akan melibatkan sikap ingin tahu, minat, pengaruh peristiwa persekitaran dan kemudahan fizikal serta aktiviti seperti eksperimen dan percubaan.
·         Pada peringkat pengeraman pula, apabila menghadapi masalah yang rumit, biasanya penyelesaian hanya dapat diperolehi dengan berfikir dan menaakul selepas satu jangka masa yang lama. Dalam tempoh itu, kadang-kadang orang itu tidak memikirkan secara sedar tetapi ia tetap berfikir dan memerhati. Jangka masa berfikir di luar kesedaran ini disebut tempoh pengeraman (Mok Soon Sang, 2009).
·         Peringkat yang ketiga adalah ilham yang membawa maksud inspirasi. Peringkat ini berlaku setelah berfikir dan cuba berkali-kali, idea atau penyelesaian kreatif akan terhasil. Kemungkinan ilham akan terhasil secara spontan serta diiringi dengan semangat yang berkobar-kobar dan perasaan gembira. Biasanya, idea yang diperolehi itu mungkin hanya sebahagian ataupun menyeluruh tetapi tidak tersusun dan perlu diubahsuai untuk menjadi lebih bermakna.
·         Peringkat yang terakhir adalah pengesahan. Proses mental akan menentukan sama ada idea atau penyelesaian yang diperolehi itu logik dan dapat diterima. Jikalau idea atau penyelesaian itu bertepatan, ia mungkin diperincikan. Idea abstrak pula ditonjolkan dengan simbol dalam bentuk yang konkrit. Dalam mencari pengesahan ke atas idea untuk penyelesaian, idea sampingan atau tambahan mungkin dihasilkan bagi menyempurnakan penyelesaian.
·         Justeru itu, peranan guru dalam menyemai kemahiran berfikir secara kreatif juga penting. Pelbagai cara dapat dijalankan untuk menggalakkan murid-murid berfikir secara kreatif. Guru menyediakan soalan-soalan lisan secara spontan mengikut keperluan murid. Misalnya guru mesti pandai mengubah dan meningkatkan darjah kesukaran soalan. Soalan yang dikemukakan mesti dari soalan yang senang kepada yang sukar. Soalan yang disediakan juga mesti mengikut tahap dan kematangan murid. Guru perlu memupuk sifat ingin tahu dengan soalan-soalan unik dan yang tidak dijangka. Guru boleh memberi ganjaran dan galakan kepada murid yang meluahkan idea yang kreatif. Guru juga memastikan murid tidak bersifat terlalu introvert dan dikongkong.  Guru perlu menggunakan strategi pengajaran yang sesuai untuk merangsang pemikiran kreatif di kalangan murid seperti sumbangsaran, teknik bercerita, perbincangan, main peranan, bercerita dan sebagainya yang sesuai dalam pembelajaran dan pengajaran. Selain itu, guru harus menggalakan murid melibatkan diri dalam lawatan-lawatan sambil belajar untuk memberi pendedahan terhadap kreativiti. Menurut Gardner (1993), sains, penerokaan dan muzium kanak-kanak menawarkan peluang-peluang untuk merangsang kreativiti.
·         kreatif ditakrifkan sebagai mempunyai kebolehan men­cipta, menghasilkan, dan mengembangkan sesuatu idea baru dan asli. Kita harus mengerah seluruh tenaga. Idea yang baru bukan setakat susunan atau struktur baru terhadap makna-makna dan unsur-unsur yang sudah ada.bahkan juga baru pada struktur yang belum ada sama baru secara ,mutlak atau relatif mengikut bidang yang berbeza-beza.[1][2] Mengambil contoh hasil kreatif dalam bidang seni bermaksud menghasilkan karya seni yang benar-benar bermutu tinggi. Melakar kejayaan satu peringkat yang hampir tiada hadnya. Kreatif dalam bidang sains membawa idea baru atau gaya baru dalam analisa-analisa yang dibuatnya atau mengembangkan alat-alat atau instrument baru yang digunakannya utuk mencipta peralatan baru.

SUMBER











No comments:

Post a Comment