TAJUK


web stats

Saturday, April 11, 2015

MEMORI LATIHAN MENGAJAR

Pengalaman Hari Pertama Menjalani Latihan Mengajar

Pada 14 Julai 2014 (Isnin) merupakan hari pertama saya melaporkan diri sebagai guru pelatih di Sekolah Menengah Kebangsaan Valdor, Sungai Bakap, Sungai Jawi, Pulau Pinang. SMK Valdor mempunyai bilangan murid seramai seribu lebih dan majoritinya terdiri daripada murid berbangsa Cina dan India dan selebihnya ialah murid berbangsa Melayu. Pada kali pertama saya menjejaki kaki ke sekolah tersebut, saya terkejut, cuak dan tergamam dengan suasana sekolah tersebut kerana pada pendapat saya ini merupakan sesuatu pengalaman yang luar biasa apabila mendapati ramai murid berbangsa Cina dan India berada di sini. Hal ini merupakan perkara baru dan cabaran yang perlu saya tempuh sepanjang berpraktikum di sekolah tersebut.
Pada hari pertama di sekolah, saya dan rakan seperjuangan telah pergi berjumpa dengan pengetua sekolah untuk melaporkan diri. Selepas itu, saya bertemu dengan guru yang akan saya ganti kelasnya sepanjang praktikum di sekolah tersebut. Saya telah ditugaskan untuk mengajar tingkatan empat yang terdiri dari dua kelas iaitu kelas 4 Beta dan 4 Gamma. Kelas 4 Beta merupakan kelas aliran sains manakala 4 Gamma merupakan kelas aliran sastera. Untuk mendapatkan maklumat tentang murid – murid kelas akan saya ajar, saya telah bertemu dengan guru – guru mata pelajaran bahasa Melayu untuk kelas tersebut iaitu
Tuan Haji Shahrizal yang merupakan guru mata pelajaran bahasa Melayu tingkatan 4 Beta dan Puan Musalmah iaitu guru kelas 4 Gamma dan  merupakan guru pembimbing saya sepanjang berpraktikum di sekolah tersebut. Kedua – dua guru yang saya temui memberi tunjuk ajar mengenai tips – tips untuk mengajar, memberi nasihat supaya bersikap tegas sewaktu kali pertama memasuki kelas dan seupamanya.
Di samping itu, mereka telah memberi rancangan pengajaran tahunan (RPT) kepada saya untuk membuat rujukan bagi membuat rancangan pengajaran harian (PRH). Pada waktu lapang sebelum memasuki kelas, saya cuba merancang pengajaran yang sesuai untuk tahap penguasaan murid dalam subjek bahasa Melayu untuk kedua – dua kelas tersebut.

No comments:

Post a Comment